• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Dac7 (försäljning på tex Tradera). Vad gäller egentligen?

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
491
Poäng
537
För att få in extra kosing brukar jag sälja av grejer på framför allt Tradera och nu de senaste månaderna har jag ökat upp lite. Gott så.

Men nu har jag börjat oroa mig lite för det som kallas Dac7. Det innebär (enligt bland annat Skatteverkets hemsida) att digitala säljplattformar ska börja rapportera in försäljningar till SKV.

Men jag har så svårt att förstå vad det konkret innebär som säljare på (i mitt fall Tradera). Å ena sidan ska de börja rapportera in alla försäljningar om man säljer fler än 20 saker per år. Å andra sidan har jag inte hittat någon information om att man ska behöva börja skatta på försäljningar under 50 K per år.

Det handlar för mig alltså om försäljning av egna personliga prylar som jag inte har införskaffat i syfte att sälja vidare. Vissa grejer som jag ägt sedan typ 80-talets barn/tonår. Men hur ska man kunna bevisa det?

Är kort sagt orolig över att jag plötsligt ska åka på en rejäl kvarskatt när det blir deklerationstider nästa gång:-(

Någon som har koll på vad som egentligen gäller?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 820
Mottagna reaktioner
1 591
Poäng
1 117
"Vid försäljning av varor behöver en säljare ha gjort mer än 30 transaktioner eller fått mer än 2 000 Euro i ersättning under ett kalenderår för att rapporteras till Skatteverket."

Fast, det kanske finns vänner eller familj som har traderakonton som man kan låna ett tag, sen finns det också väldigt många lokala auktionssidor, så man kan ju alltid sprida ut köpen/försäljningen lite.

Auktionsgruppen, Stockholms auktionsverk, Skånes auktionsverk, Eskilstunas auktionsverk, Kanonauktioner, Handelslagret Auktionsservice, Vetlanda Auktion. Säkert massa sidor till.
 
Senast ändrad:

Drolzan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
14 Juni 2016
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
491
Poäng
557
Jag har sålt för 250k hittills i år på Tradera, får se vilken käftsmäll de blir nästa år.
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
491
Poäng
537
"Vid försäljning av varor behöver en säljare ha gjort mer än 30 transaktioner eller fått mer än 2 000 Euro i ersättning under ett kalenderår för att rapporteras till Skatteverket."

Fast, det kanske finns vänner eller familj som har traderakonton som man kan låna ett tag, sen finns det också väldigt många lokala auktionssidor, så man kan ju alltid sprida ut köpen/försäljningen lite.

Auktionsgruppen, Stockholms auktionsverk, Skånes auktionsverk, Eskilstunas auktionsverk, Kanonauktioner, Handelslagret Auktionsservice, Vetlanda Auktion. Säkert massa sidor till.
Jo, har också funderat på att börja sprida ut försäljningarna över fler plattformar. Inte minst Facebook Marketplace. Däremot tror jag inte att just mitt utbud kommer passa så bra på mer antikapassade siter. Men jag uppskattar verkligen tipset :) Oavsett sett ser det ut att bli mycket rörigare framöver att sälja lite större mängder på andrahandsmarknaden.

Som jag förstår det är det också väldigt oklart ännu vad det här innebär. Tradera (osv) ska förvisso bli skyldiga att rapportera in över 20000, men det verkar inte automatiskt (ännu iaf) behöva innebära att man behöver skatta för lägre belopp än 50000. Sen också oklart om man då blir beskattningsskyldig för allt man sålt, om det är hela omsättningen som ska beskattas eller bara "vinsten" osv.
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
491
Poäng
537
Wow, att det går att sälja DVD för så mycket. Det lär väl knappast vara tusentals dussinfilmer då, utan mer udda rariteter (boxar, ex-rentals, udda skräck osv) då? Det enda DVD jag har lyckats sälja är just några boxar i alla fall, men det är inte mitt huvudfokus heller så har inte så coola grejer att sälja :) Hoppas du klarar dig från helvetiska skatteföljder !
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 432
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
I värdepapper och dylikt blir det schablon beskattning när man inte vet inköpspris, skulle väl gissa detta blir någon snarlikt.

I detta fall skulle det bli enligt den metoden (250-50)*0,3 = 60 000 i skatt då.

Undrar mest dock hur fan man säljer DVD filmer idag för 250k
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 538
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
4 147
Jo, har också funderat på att börja sprida ut försäljningarna över fler plattformar. Inte minst Facebook Marketplace. Däremot tror jag inte att just mitt utbud kommer passa så bra på mer antikapassade siter. Men jag uppskattar verkligen tipset :) Oavsett sett ser det ut att bli mycket rörigare framöver att sälja lite större mängder på andrahandsmarknaden.

Som jag förstår det är det också väldigt oklart ännu vad det här innebär. Tradera (osv) ska förvisso bli skyldiga att rapportera in över 20000, men det verkar inte automatiskt (ännu iaf) behöva innebära att man behöver skatta för lägre belopp än 50000. Sen också oklart om man då blir beskattningsskyldig för allt man sålt, om det är hela omsättningen som ska beskattas eller bara "vinsten" osv.
Det hjälper inte att sprida ut det då samtliga rapporterar in numera.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp